Laserskærer
Præcise prototyper og præsentationer
En laserskærer kan skære eller gravere i materialer som træ, akryl og karton. Det gør det muligt at fremstille præcise prototyper af f.eks. produkter, logoer eller emballage.
Eksempler i Projekt Edison:
-
Eleverne kan designe og udskære en model af deres produktidé i træ eller akryl.
-
De kan lave en præsentationsplade med logo og tekst, som styrker det visuelle udtryk under fremlæggelsen.
Lær at bruge en lasercutter hos CFU
Hos CFU kan du også finde vejledning til programmet Inscape. Programmet er gratis og skal downloades til din computer. Inkscape findes både til PC og Mac.
Inkscape er et tegneværktøj, som arbejde med vektor baseret grafik som svg. Det kan bruges til fx. at designe filer til lasercut og til folieskæring.


3D-printer
3D-printer – fra idé til fysisk model
En 3D-printer kan printe modeller i plast baseret på en digital tegning. Det gør det muligt at fremstille fysiske prototyper af f.eks. produkter, emballage eller dele med en bestemt funktion.
Eksempler i Projekt Edison:
-
Eleverne kan printe en prototype af et nyt produkt – f.eks. en specialdesignet emballage, en ergonomisk genstand eller en mekanisk løsning.
-
De kan lave små modeller, der viser, hvordan deres idé virker i praksis.
Lær at bruge en 3D printer hos CFU
TinkerCAD er et nemt værktøj, når der skal arbejdes med 3D design på computer, iPad eller Chromebook. Du kan bruge det til at designe til 3D print og enkle ting til lasercut.
Folieskærer
En folieskærer kan skære præcise designs i selvklæbende folie. Det giver mulighed for at lave klistermærker, tøjtryk eller skilte, som understøtter elevernes idé og visuelle præsentation.
Eksempel i Edison:
- Eleverne kan designe og lave et logo eller slogan for deres produkt.
- De kan producere visuelle materialer til deres præsentation, f.eks. labels eller plakater.


Programmering
Programmering – interaktive idéer og digitale løsninger
Programmering gør det muligt at skabe interaktive og digitale løsninger, f.eks. med Micro:bit, Arduino, hjemmesider eller apps. Eleverne kan bruge kodning til at styrke funktionaliteten eller præsentationen af deres idé.
Eksempler i Projekt Edison:
-
Eleverne kan programmere en prototype af et smart produkt, f.eks. en sensorstyret enhed.
-
De kan udvikle en simpel app eller hjemmeside, som præsenterer deres idé for brugeren.
Lær at programmere:
Gå på opdagelse i teksperimentet.dk – her finder I materialer, guides og inspiration til at komme i gang med programmering.